Když se evangelikánů bojí i vláda. Na Kubě drsně bojují proti manželství pro všechny

Kuba v posledních letech zaznamenala značný pokrok, ale manželství pro všechny stále neuznává. Podíl na tom má i americká evangelikální církev, jejíž vliv na Kubě v poslední době hmatatelně sílí a vyvolává strach dokonce u vládních činitelů.

Asi nikdo si Kubu nepředstaví a priori jako stát, ve kterém vládne svoboda a tolerance k LGBT lidem. Nicméně v posledních letech platí země v Karibské oblasti za regionálního lídra právě co se jejich práv týče. 

Do značné míry je to zásluha organizace CENESEX (Národní středisko pro sexuální výchovu) a její dlouholeté ředitelky Mariely Castro, dcery Raúla Castra. Díky jejich aktivitám došlo na Kubě k zásadnímu posunu v oblasti práv LGBT menšiny. Například v roce 2008 byly na Kubě povoleny operace pro změnu pohlaví a v roce 2013 byla zakázána diskriminace na pracovišti na základě sexuální orientace. Všechny tyto změny však přišly v době, kdy ještě evangelizace Kuby nebyla na vrcholu. 

Náboženství jako opoziční síla 

Když se v šedesátých letech ujal vlády Fidel Castro, došlo na, do té doby katolické, Kubě k oficiální ateizaci země. Jakákoli náboženská praxe byla kriminalizována a kubánská komunistická strana vytrvale tlačila na své občany a občanky, aby se víry vzdali.

V osmdesátých letech však byly postupně odstraňovány náboženské bariéry a celý proces úspěšně pokračoval v letech devadesátých. V současnosti se za věřící považuje téměř polovina Kubánců a Kubánek a rozvíjí se tam náboženství všeho druhu. Za tři nejsilnější lze považovat katolicismus, evangelikalismus a afro-kubánské náboženství Santería. 

Zní to idylicky. Je však nutné zmínit, že se Kuba v devadesátých letech ocitla na počátku hospodářské a sociální krize. Souvisela s pádem Sovětského svazu, který do té doby kubánskou ekonomiku značně podporoval. Krize vytvořila živnou půdu pro příchod evangelikálních misionářů z Ameriky. 

Jejich aktivity až do současnosti ve velkém dotují především spřátelené organizace z Kolumbie, Venezuely, Chile, Brazílie, Mexika a USA – tedy organizace zemí, kde je náboženská praxe velice úzce spjata s politickou mocí. Finance z těchto zemí často ke kubánským církevním skupinám přicházejí spolu s ideologickými podmínkami, například aby aktivně brojily proti homosexuálním svazkům.

Peníze amerických partnerských církví dotují na Kubě například obnovu kostelů, vybavení a jídlo. Lidé, kteří se připojují k evangelikálním skupinám, mají mnohdy na bohoslužbách k dispozici zdarma jídlo. V době krize tak lze názor věřících ovlivňovat poměrně snadno. 

Dalším krokem evangelikánské opozice bylo založení Aliance kubánských evangelikálních církví, díky které se sjednotila ekonomická, duchovní, náboženská a politická síla. Ta usilovně hájí biblické hodnoty, podle kterých je mimo jiné manželství definováno pouze jako spojení muže a ženy. Aliance má podle některých za cíl prosazovat na Kubě křesťanskou nadvládu, stejně jako je tomu v jiných latinskoamerických zemích.

Novela zákona, o kterou se bojuje

Pokrokem v právech LGBT lidí mělo být loni přijetí článku 68 do nové kubánské ústavy. Článek by legalizoval sňatky stejnopohlavních párů. K tomu však nedošlo, protože evangelikální opozice tlačila na kubánskou vládu, aby návrh stáhla. Během drsné kampaně se církvím podařilo shromáždit 178 tisíc podpisů pod petici, která požadovala stažení návrhu. 

Plachá iniciativa CENESEX za práva LGBT lidí, která probíhala především online, nemohla konkurovat sílícímu náboženskému fundamentalismu a energické kampani evangelikální církve, která navíc souzněla s hluboce zakořeněnými homofobními názory ostrovanů a ostrovanek. Evangelikáni své názory rozšiřovali pomocí masivní plakátovací kampaně a také díky mimořádné aktivitě, během které například obcházeli Kubánce a Kubánky dům od domu. 

Ukázkou sílícího politického vlivu evangelikánů bylo také zrušení plánovaného květnového Conga Against Homophobia and Transphobia kubánské verze pochodu pride. Ke zrušení pochodu došlo na popud vlády, která jej zdůvodnila „mezinárodním a místním napětím“. Organizátoři a organizátorky pochodu přiznávají, že byl zrušen především proto, aby nedošlo ke střetu s křesťanskými skupinami a případným pouličním nepokojům. 

Co bude dál?

Článek 68 sice do kubánské ústavy po nátlaku zařazen nebyl, ale naděje tam neumírá. V roce 2020 by mělo dojít k aktualizaci rodinného zákoníku, který bude definovat statut rodiny, a debata se jistě znovu dotkne i manželské rovnosti. 

Existence alternativních hlasů ve veřejné kubánské debatě, a to včetně těch církevních,  dokazuje, že se země změnila. Kubánci a Kubánky s přístupem na internet používají na sociálních sítích #mifamiliaesoriginal jako své vyjádření podpory. Avšak silná evangelikální církev si jakékoliv pokusy o změnu tradičních genderových rolí nenechá líbit. Už teď se nadechuje k dalšímu boji, na jehož realizaci má stále dost času. A bohužel i prostředky.

Nejen na Kubu, ale i do Evropy tečou peníze amerických evangelických organizací, které bojují proti uzákonění manželství pro všechny. O koho se jedná? Přečtěte si o nich víc.

PODPOŘTE NÁS

Bez vás se neobejdeme

 

Iniciativa Jsme fér bude spolupracovat na Koncepci rodinné politiky

Naše iniciativa Jsme fér byla oslovena Ministerstvem práce a sociálních věcí v souvislosti s přípravou nové Koncepce rodinné politiky, která by měla být připravena a schválena do konce roku 2022. Koncepce rodinné politiky je zásadní strategický materiál v oblasti rodinné politiky v České republice.

Sledujte a poslouchejte Přes práh o manželství pro gay a lesbické páry

Spouštíme online pořad a podcast Přes práh. Přenesení přes práh znamená změnu života novomanželů. S námi nahlédnete pod pokličku tématu manželství dvou žen nebo mužů, které posledních několik let hýbe českou společnosti. Poslechněte si proč gay a lesbické páry přejí mít manželství. Proč je plnohodnotné manželství důležité pro rodiny s dětmi, které tvoří dvě mámy nebo tátové. Pořadem Přes práh provází novináři a moderátoři Veronika Sedláčková a Čestmír Strakatý.

Boj o manželství

Ačkoliv je česká společnost na poměry v postkomunistických zemích překvapivě liberální, boj o právo stejnopohlavních párů na manželství je už tři roky marný. Přitom veřejné průzkumy jsou pro a v zemi funguje registrované partnerství, aniž by se společnost propadala do bahna, jak někteří předpovídali. Kde to vázne?

Historické hlasování o manželství a mnohem víc. Máme za sebou nejúspěšnější rok

Další rok utekl jako voda a my jsme tu zase s ohlédnutím za uplynulými dvanácti měsíci. V roce 2021 se nám toho povedlo mnoho, máme za sebou historicky nejúspěšnější rok. Přinášíme vám kompletní přehled a důležitou prosbu na závěr.

Aby Vám o manželství nic neuniklo

PODPOŘTE NAŠI CESTU ZA MANŽELSTVÍM PRO VŠECHNY.
PODPOŘTE NAŠI CESTU ZA MANŽELSTVÍM PRO VŠECHNY.